Leksykon Symboli Tarota - Tomasz Suma

Każdy, kto interesuje się tarotem szuka źródeł informacji. Jednym z nich są książki lub e-booki. W swoich zbiorach mam wiele pozycji, które bardziej lub mniej wspierały i nadal wspierają  mnie w głębszym zrozumieniu kart tarota.
Oczywiście w każdej z nich znalazłam coś  interesującego i inspirującego. Wracam do tych z początku mojej drogi  z tarotem, jednak wciąż nie potrafię się oprzeć nowym, pojawiającym się na rynku. 
Jeśli tak jak ja, masz bzika na punkcie książek, to zainteresuje Cię cykl recenzji całkowicie niezależnych. Wszystkie recenzowane książki zakupiłam osobiście.


Swoją pierwszą recenzję poświęcam „Leksykonowi Symboli Tarota” Tomasza Sumy.
Ponieważ uwielbiam symbole i ich wielowymiarowe znaczenie, bez wahania wybrałam pierwszy polski leksykon symboli tarota. Książkę tę zakupiłam dwa lata temu, kiedy tylko ukazała się w księgarni.  Taki pokaźny leksykon (353 stron) wreszcie zaspokoi mój głód wiedzy.
Okładkę tej książki zdobią trzy karty z talii polskiego autora Roberta Lichodziejewskiego. Jak wiemy obrazy oddziałują na naszą wyobraźnię, stąd sama okładka ugruntowała we mnie przekonanie, że to zbiór symboli idealnie opisujący symbolikę Waitowską. Czy tak jest?

Książka Leksykon Symboli Tarota  to alfabetycznie opisane symbole. Hasła stanowią symbole, które można zobaczyć na kartach tarota .Odrębne hasła to omówienie 78 kart.
Szukając jakiegoś symbolu z karty tarota odnajdujemy hasło. Autor szeroko opisuje symbole widniejące na talii  Crowley’a ,  czy talii Heremtic, skromniej zaś te w Tarocie Ridera- Waite’a i symbole marsylskie. 

Omówienie jednej z kart tarota. 
Ósemka monet (str 230)
Podana jest nazwa karty w wyżej wymienionych  taliach, żywioł, astrologiczne powiązanie , Anioł Kabały , umiejscowienie na drzewie życia, kolor, planeta i część symboliczna, w której jest opis karty Crowley’a,  symbole hermetyczne, marsylskie, Waite’a i ogólną symbolikę karty – ja nazwałabym ogólnym znaczeniem karty.

To ilościowy przykład informacji na temat ósemki monet dla tarota Waite’a .

„Symbole Waite’a: rzemieślnik siedzi na ławie i wykuwa kolejną monetę. Przed nim na drzewie wisi już sześć monet, a obok niego leży kolejna. W oddali widać mury miasta.  Symbolika karty: porządek, żmudna kariera. Znaczenie dywinacyjne : pomnażaj swój stan posiadania, praca, wytrwałość, droga do celu, pracowitość, podejmij nowe wyzwania.”
A teraz hasło.
Klucze (str 144)
Przeczytamy o znaczeniu symbolu, a także  na jakiej karcie znajduje się wymieniony symbol i dwa słowa o konotacji z tą kartą. Można powiedzieć, że skupienie się na takiej formie jest esencją tego wydania.
„Klucze są artefaktami mądrości, sukcesu i wiedzy, a także mocy i możliwości dostępu do czegoś, władzy, zdolności (…) Dwa skrzyżowane klucze to symbol dualizmu i przenikających się świadomości i nieświadomości (…) W ikonografii Tarota dwa złote skrzyżowane klucze znajdują się na Karcie Kapłana (Tarot Ridera- Waite’a), gdzie symbolizują władzę papieską oraz dyskrecję i wiedzę.”
Jak się czyta leksykon?
Tak jak większość  słowników, encyklopedii. Sięgam do niej wówczas, gdy chcę uzupełnić pewne niuanse.

Moje ogólne wrażenie:
Zabrakło mi w niej obrazowego ukazania omawianego symbolu. Znacznie łatwiej zapada w pamięć treść okraszona ryciną. Okładka sugeruje, że autor głównie skupił się na symbolach Waite’a, a tak nie jest. Niedosyt w opisach symboli najpopularniejszej talii .
Sądzę, że jest duże zapotrzebowanie na omówienie symboliki w tarocie Waite’a, gdyż jest to nadal najczęściej wybierana talia „na początek”. A kto, jak nie początkujący poszukuje źródeł , które dostarczą mu informacji o tym, co może symbolizować jezioro na karcie Umiarkowania, a co na karcie Księżyca lub Gwiazdy. Po takie opracowanie zawsze chętnie sięgnie początkujący i  profesjonalista.

Odniosłam wrażenie, że w jednej książce autor chciał zmieścić materiał na co najmniej cztery odrębne tytuły. 

Komu polecam ?
Dla tych, którzy szukają wyczerpujących informacji  o znaczeniu symboli na Kartach Ridera – Waite’a pozycja pozostawi niedosyt. Ale Ci , którzy fascynują się tarotem Crowley’a  zaspokoją swoją ciekawość.

Informacje o książce:
Tytuł: Leksykon symboli tarota
Autor: Tomasz Suma
ISBN: 978-83-7377-616-6
Wydawca: Wydawnictwo Studio Astropsychologii
Rok: 2013 wydanie I

Moja ocena za zgromadzone informacje, ogólnie na temat symboli, które wciąż mają wiele do odkrycia przed nami  9/10

Etykiety: ,